La UOC utilitza energia 100% d'origen renovable

Foto: Luca Bravo / Unsplash (CC)
12/04/2018
Anna Torres Garrote
Endesa Energa i Aura Energa proporcionaran electricitat al Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya per un import aproximat de seixanta milions d'euros durant dos anys

La UOC, juntament amb la resta de membres del Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (CSUC), utilitzar energia d'origen renovable. Aquest s el resultat de la licitaci duta a terme pel conjunt de les universitats catalanes, i tamb dels centres de recerca i parcs cientfics de Catalunya i de dues universitats de Madrid, per un import total de seixanta milions d'euros durant dos anys. La compra no solament s una aposta per la sostenibilitat del planeta sin que tamb ha aconseguit un preu beneficis per als integrants del grup.

L'electricitat amb garantia d'origen ha de provenir de fonts d'energia renovables, s a dir, d'energia elica, solar, aerotrmica, geotrmica, hidrotrmica i ocenica, hidrulica, de biomassa, de gasos d'abocador, de gasos de plantes de depuraci i biogs. Per al director de Serveis Generals de la UOC, Eloi Serra, aquesta mesura representa «l'assoliment d'un objectiu molt important pel nostre comproms mediambiental, perqu el consum responsable i eficient d'energia s un dels factors en qu podem aconseguir ms impacte des de la nostra universitat». Serra explica que la fita ha estat possible pel fet de formar part del grup de compra d'energia amb les altres universitats i el CSUC, «que ens ha donat unes capacitats de negociaci que en un mercat com el de la compra d'energia nosaltres sols no podem tenir».

La vicerectora de Globalitzaci i Cooperaci de la UOC, Pastora Martnez, explica que aquesta fita «s un bon exemple de com la nostra universitat incorpora l’Agenda 2030 de desenvolupament sostenible de Nacions Unides, concretament est relacionat amb l'ODS 7, que garanteix l'accs a una energia assequible, segura, sostenible i moderna per a tots».

En la primera fase (acord marc), s'han seleccionat vuit empreses que poguessin oferir, com a mnim, un 50% d'energia d'origen renovable i, en la segona fase (contractes derivats), cada empresa seleccionada ha ofert un percentatge d'energia d'origen renovable i un preu, la combinaci dels quals, juntament amb la puntuaci pel servei i la informaci obtinguts en la primera fase, ha donat lloc a l'adjudicatari final.

Un altre aspecte important que cal tenir en compte ha estat l'augment en la demanda d'energia d'origen renovable que any rere any es produeix. Per a evitar fixar un percentatge massa conservador que permeti tenir concurrncia durant tota la durada de l'acord marc (prorrogable quatre anys), s'ha optat per establir un mnim del 50% en l'acord marc i actualitzar anualment l'objectiu segons el mxim que s'ha d'assolir cada any. D'aquesta manera, i desprs de comprovar que l'oferta ho permetia, s'ha aconseguit arribar a un 100% d'energia renovable per al 2018.

Per a acreditar l'energia renovable, les empreses adjudicatries (Endesa Energa i Aura Energa) han de presentar la llista de punts de subministrament amb el consum total redimit amb garantia d'origen renovable identificant per a cada punt l'any, el tipus d'energia i el valor del consum total redimit pel perode, juntament amb una declaraci responsable de l'adjudicatari.

Enllaos relacionats